Roadtrip part 2: Suomi-Ruotsi-Tanska

Posted: 20/07/2015 in Auto, Elämää, kahvi, Kesä, kulttuuri, lapsi, luonto, Matkailu
Tags: , , , , , , , ,

Gabriella

Se oli 20.6 kun ajettiin auto laivaan. Oltiin ajoissa paikalla ja pyörätuolin vuoksi meille oli autopaikka siinä hissien kohdalla, et oli enemmän tilaa avata ovea.
auton paikka laivassa
Laivamatka meni ihan normaalisti, käytiin buffassa syömässä, siellä repäisin ja otin lasin punkkua lihan kanssa.
Aamulla sit lähdettiin ajamaan laivalta kohti Kolmårdenia, paitsi että… Siinä laivasta poistuessa oli puhallusratsia, hidasti hieman kun puhalsin punaiselle. Siis oikeasti, koitin selittää et ei kyl nyt ole mittarit kalibroitu, mut sir on hyvä ja lähdetään poliisi asemalle! Ei hitto, onneksi siellä oli yksi suomenkielentaitoinen seassa, juteltiin tovi. Sanoi etten vaikuta humalaiselta, enkä edes tuoksahda. Kuulema ei olla kymmeneen vuoteen annettu puhaltaa uudestaan siinä, mut tän kerran nyt poikkeus. Ja PAM vihreää näytti, oli muuten ruotsalaiset ihmeissään.
Olisko ollut syynä viallinen mittari, vai autossa juomani Mad Croc energiajuoma? Mut se siitä, en ollut kuin puoli tuntia rattijuoppo.

Navigaattori ohjasti etelään 170km Tukholmasta E4:sta pitkälti, sit liittymästä ulos ja puistoon.
Paikka oli vähän erilainen kuin n.25vuotta sitten, ei ajettu enää autolla sitä läpi, vaan nyt jalkauduttiin ja sisältä löytyi niin delfinaariota kuin huvipuistoakin, perheen pienimmille Bamse maailma.
Yllätyttiin kuinka iso tämä Djurpark oikein olikaan, aikaa käytettiin viisi/kuusi tuntia.

(nyt 12 kuvaa, sit jatkuu…)
Kolmården
vuoristorata
delfiinit
Bamsemaa
Sit nagilaattoriin seuraavaksi pysäkiksi Jönköping, siellä yö ennen ajomatkaa Tanskaan.
Ei iltamyöhään löydetty muita ruokapaikkoja kävelymatkan sisältä kuin mäkki, ja se ajoi asiansa ihan hyvin. Aamu tuli kuitenkin nopeasti ja Scandikin aamupalalla itsemme täyteen ahdettuina hypättiin jälleen autoon.
aamiaisella
Jönköpingissä
Suunta kohti Tanskan maata, mut mietittiin että kun ei olla kukaan meistä Malmössä ihmeemmin käynyt, niin käydään ihmeessä kahvittelemassa ja katsomassa paikkoja.

Perillä Malmössä vähän ajeltiin prallia et löydettiin keskustasta parkkis, sit se löytyikin kivasti ihan tuntumasta.
Käytiin loppujen lopuksi vain kahvilla ja pullilla, kierreltiin vähän keskustassa ja palattiin autolle, suunnitelmana mennä Roskildeen syömään matkalla.
Autolla olikin ylläripylläri, sakot stana!
Siis ei siinä ollut mitään kieltomerkkejä eikä mitään ihmeellistä, kaksi ruutua. Tien toisella puolella jokin virastotalo, jotain siinä luki ruotsiksi, ei auennut mikä talo oli kyseessä (ei kyllä kiinnostanutkaan), mutta 600kruunua pyydettiin.

kahvilla
Malmön maisemaa
Malmössä
Äkkiä pois Ruotsista Juutinrauman siltaa pitkin, tunnin kruisaaminen Roskildeen jossa nopeahko syöminen. Sit Garminiin laitettiin jo määränpää, lähellä Legolandia oleva kylä Vejen jossa hotellimme olisi.
2h15min ja oltaisiin perillä, se menikin vauhdikkaammin, koska Tanskassa oli 130km/h nopeusrajoituksia. Vähän jännitti alkuun miten pösö jakselisi vetää meitä pitkään tuota vauhtia, mutta se olikin ihan hyvin tiessä, pientä ravistamista ehkä mut ei mitään isompaa.

Kello oli jo aika paljon kun päästiin hotellille, oli muuten aika erilainen kuin mitä esittely sivuilla. Kivasti laitosmainen, iso koko seinän ikkuna suoraan parkkipaikalle, sitä siis ei pystyisi pitämään auki. Bonarina huonon nettiyhteyden päälle oli pahviseinät, kuului kun naapurihuoneessa kuorsattiin.
Tässä viettäisimme seuraavat kolme yötä. Mutta ei sen niin väliä, ei me tultu hotelliin viettämään päiviä, nytkin kaikki ihan väsyneitä ja aamulla lähtö Legomaailmaan 30km päähän.