Risteilyllä

Posted: 02/02/2011 in Elämää, kahvi, Uncategorized
Tags: , , , , , ,

Nd: Suke Quto, Ethiopia [suodatinkeitin]

Menomatkalla laivalla käytiin buffetissa murkkinalla, sit sellaista vapaata häröilyä snadisti. Kuitenkin hyvissä ajoin nukkumassa, takana huonosti nukuttu yö ja seuraava päivä pitäisi tsemppaa elävän näköisenä stokiksessa. Huomattiin hytissä olevasta töllöstä näkyvän myös suoraa pätkää yökerhosta ja laivan keulalta, yökerhon meno ei tosiaan houkutellut.
Yöllä heräsin jälleen omiani, oltiin Maarianhaminassa ja kun vilkaisin ikkunasta, oli siinä Siljan Symphony ihan vieressä.
Oli riivattua kuunnella kuinka jäät raastoivat laivan kylkeä, jatkuvasti sitä ärrrsyttävää “rapinaa”.

Ruotsissa
Heti alkuun taksi koijareiden välttäminen. Ollaan joskus hypitty niihin vääriin takseihin, jotka saattavat sitten perillä pummata omiaan matkasta. Infosta otimme jo mukaan kolmen luotettavan firman kortit/numerot.
Keskustassa maasto tuntui kävelykaduilla oikein keväiseltä, lämpöä oli jtn 3-4astetta plussalla.
Sitten tuttuun paikkaan suunnaten hakemaan purtavaa, ja ennen kaikkea aamukahvia.
Helners Coffeessa aamupalaksi S otti ison suklaamuffinsin, ite sämpylän (voita, kurkkua, tomaattia, salaattia, brietä, salamia ja oliivia), juomiksi Molinari pavuista lattet. Pienet sydämet oli päällä ja kun kuuntelin vaahdotusta niin ihan oikein se kuulosti menevän. Ihan mukava miljöö.

Vaatteita seuraavaksi metsästämään, pikkuisen hinnat uivat matalammalla kuin suomessa kun puhutaan alesta. Leevi sai mäkistä pallon, joka selvisi melkein kotiin saakka, vasta kotipihalla pääsi karkuun, damn it.
Lähdettiin käymään yhdessä kahvilassa, josta olin lukenut positiivisia kommentteja. Matkalla ei ollutkaan enään keväisen iloinen sää, paikan nimen mukainen oli kelikin. Saavuimme lopulta perille pieneen idylliseen kahvilaan nimeltä Kura Café.
Kurassa oli käytössä hemmetin hyvä espresso blendi, Vallgatan 5 jossa siis60% Pocos de Caldas, Brasilia
25% Vista Hermosa, Guatemala 15% Chelba natural, Ethiopia“. Ostin sitä hieman tuliaisiksikin. Paikalla tuli jutusteltua tiskin taakse jonkin aikaa, ihmettelimme siinä mm. ruotsalaisten menoa, viime päivinä kun kelit olivat olleet syvältä niin kahvila oli ollut tupaten täysi, hyvällä ilmalla normimeno.

Sit kiireellä takaisin laivalle, aika oli jotenkin taas päässyt karkaamaan.

Laivalla mentiin suoraan saunaan ja uimaan, ihan privasauna, ollaan aika vaativia. Tosin onnistuttiin heti alkuun rikkomaan saunan ovenkarmi paikoiltaan ja halki. Ilmoitimme asiasta, josta meille oltiin hyvin pahoillaan, ei kuitenkaan täsmennetty että kuka sen rikkoi. Kerroimme kuinka saunassamme törröttää ilkeän näköisesti naulainen halki oleva karmi. Ahkerana kävimme kuitenkin kolmeen otteeseen löylyissä, uima- ja porealtaassa, ja oli muuten Leevin ensimmäinen porekylpy, toinen oli ihan tohkeissaan. Toisaalta, olihan jo risteilykin pikkukaverin ensimmäinen.

Ennen poreallasta tavallisessa potrettia ottamassa

Tax-Freestä lähti tuliaisten mukana kotiinkin jotain, mm. Pullo Amarulalikööriä. Amarula on Afrikkalainen marja, mikä kasvaa aikansa puussa, tippuu alas ja alkaa mädäntyä, sit eläimet syö niitä ja tulee känniin, youtubesta löytyy näitä pätkiä. Pullossa on kuva ronsusta, ihan syystä, sillä ne netistä luettuna tietona ne tykkäävät vetää pään sekaisin noista marjoista.
Sai Leevikin laivalta leluja, Mariella uimalelun ja tärkeitä star wars pehmohahmoja.
Koska tammikuun lakko oli nyt takaisintulomatkalla kärsitty, oli ilo ottaa punkkua buffetissa ja varsinkin jo maissa ollessamme mäkistä janoon isot limut. Ostoksemme laivalla yllättäen ylittivät ilmaisen risteilyn rajan (tuliaistilauksista tuli jo yksi reissu) joten saatamme löytää itsemme kohta uudelleen reissulta.